לא רק יין זול, 26.3.15

מי אמר, הכל יעבור? (פטיה פתאח), פוסט פרודקשן (גולי זילברשטיין, תמונע), בחלום קוראים לי “תנוחי” (פטיה פתאח), מרחב מקום (רב-שיח באום-אלפחם), הטוב שבשליטים (לאו טזה), עירוניות מתועשת (מוזיאון גיתאי, חיפה), מכוות הצל על הכתלים (ליאת קפלן), ויטרינה (מוזיאון הרצליה), אני ואתה, איזו בעתה (טוביה ריבנר)

מי אמר, הכל יעבור?

תעירו את הגיבור!
תעירו את הגיבור!
תעירו את הגיבור!   מי עשה בנו ספורט?
תעירו את הגיבור!   מי גזל מאיתנו את יצר הניצחון
תעירו את הגיבור!
תעירו את הגיבור!   גנב לנו את הרצון
תעירו את הגיבור!
תעירו את הגיבור!  להיות לוחמי האור
תעירו את הגיבור!  בדור מפלצות
תעירו את הגיבור!
תעירו את הגיבור!  מי תקף אותנו בצחוק
תעירו את הגיבור!  (לא לגמרי בצחוק) מאחור
תעירו את הגיבור!
תעירו את הגיבור!  נבהלנו מאוד –
תעירו את הגיבור!  כבר היה אחרי חצות

נשקיני לבל אובד

(פטיה פתאח, מתוך “עבדתי על מכונת אמת (ספר שירה)”, הוצאת עמדה, 2010)

 

גולי זילברשטיין, מתוך עבודת הווידיאו "Distrubdance", תיאטרון תמונע

גולי זילברשטיין, מתוך עבודת הווידיאו “Distrubdance”, תיאטרון תמונע

“פוסט פרודקשן”, גולי זילברשטיין, תיאטרון תמונע
חמישי עד ראשון, 26–29 במרץ 2015
מיצב של שלוש עבודות וידיאו של גולי זילברשטיין, המתגורר בלונדון. העבודות מפרקות דימויים דוקומנטריים שנמצאו באינטרנט, המכילים מצבים של קונפליקט ומלחמה. ב”Cut Out” ילדה צועקת ומנופפת אגרופים מול חלל ריק. אלגוריתם ממוחשב ניתק אותה מסביבותיה. ב”Distrubdance” אשה  חוסמת שני חיילים בגופה, מונעת מהם לירות לעבר הפגנת הכפר מאחוריה. ב”Excerpt” מתמקד שוט אחד בילד אחד ובאימת המלחמה. חרדה מפורקת לפיקסלים.

מתוך עבודת הווידיאו "Excerpt", גולי זילברשטיין, תיאטרון תמונע

מתוך עבודת הווידיאו “Excerpt”, גולי זילברשטיין, תיאטרון תמונע

בחלום קוראים לי “תנוחי”
ולך קוראים “תתאבדי”
ולשנינו ביחד קוראים אדמה חרוכה
לשנינו ביחד קוראים אמנון ותמר
לשוננו מחר
גם תמות וגם מותק

עריה וסהרורי
נפגשים בקֻבַּעַת אלכימית
כמו שני סוגי רוק
כמו העיר והיער
בכפר שעלינו לשרוף
בחלום חדש וקשה

לשוננו – מחדל
וגופנו מקבץ שִכחה
(בחלום קוראים לי “תמותי” ולך – “תיפלי”)
מלחמה לא תתיך את שמותינו לכדי זהב
לא אקרא לך מולדת
למרות שתמיד ארצה

(פטיה פתאח, מתוך “עבדתי על מכונת אמת (ספר שירה)”, הוצאת עמדה, 2010)

סמאח שחאדה, "שוכבת", 2014 , עיפרון על נייר. צילום: יגאל פארדם

סמאח שחאדה, “שוכבת”, 2014 , עיפרון על נייר. צילום: יגאל פארדם

רב-שיח בתערוכה “מרחב מקום”, הגלריה לאמנות באום-אלפחם
שבת, 28.3.15, ב-11:00. האירוע ילווה באוכל ומוזיקה
משתתפים: פאטמה שנאן-דרע, המציגה את התערוכה “רצף מרחבי אחד” (אוצרת: כרמית בלומנזון); נידאל גאברין, המציג את התערוכה “מתפרק” (אוצר: פריד אבו-שקרה); כרים אבו-שקרה, המציג את התערוכה “אחדות האדם, הטבע והחיה” (אוצר: אחמד כנעאן); וסאמח שחאדה, המציגה את התערוכה “מבוקשת” (אוצר: פריד אבו-שקרה). הגלריה לאמנות אום-אלפחם, טל’04-6315257 . ראשון עד חמישי, 09:00–16:00, שבת,  09:00–16:00.

כרים אבו-שקרה, "עם שלא ימות, עזה", 2014, שמן על בד. צילום: יגאל פארדו

כרים אבו-שקרה, “עם שלא ימות, עזה”, 2014, שמן על בד. צילום: יגאל פארדו

הטוב שבשליטים, אין נתיניו יודעים אלא שהוא ישנו,
נופל ממנו הוא זה שהם אוהבים ומהללים,
נופל ממנו הוא זה שפוחדים ממנו,
הגרוע מכולם הוא זה שבזים לו.
(מי שאמונו חסר
לא ייתנו בו אמון)
מהסס – הוא שוקל את מיליו;
משנשלם פועלו ונעשו מעשיו
העם כולו יאמרו:
זה קרה לנו כך-מעצמו.

(לאו דזה, מתוך “ספר החוכמה והסגולה”, תירגמו: דן דאור ויואב אריאל. מפעלים אוניברסיטאיים להוצאה לאור, 1981)

מפעל שימורים, באקה-אלגרביה, 2013. צילום: המעבדה לעיצוב עירוני

מפעל שימורים, באקה-אלגרביה, 2013. צילום: המעבדה לעיצוב עירוני

“עירוניות מתועשת”, מוזיאון גיתאי לאדריכלות, חיפה
פתיחה: שישי, 27.3.15, ב-12:00. נעילה: 20.6.15
אוצרים: טלי חתוקה וערן בן-יוסף
יוזמה משותפת של ד”ר טלי חתוקה, ראש המעבדה לעיצוב עירוני בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל-אביב, ופרופ’ ערן בן-יוסף, ראש המחלקה ללימודי עיר ותכנון במכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס. מאז המהפכה התעשייתית, העיר והתעשייה התפתחו וצמחו זו לצד זו, אולם הנטייה הרווחת היא להתמקד בצדדים השליליים של השפעות התעשייה על העיר, כמו זיהום, פגיעה סביבתית וניצול כוח עבודה זול. המפגעים הסביבתיים של התעשייה תרמו להרחקה של תהליכי הייצור מהעיר ולעתים אף מהמדינה. התערוכה מבקשת למקם את הזיקה בין העיר לתעשייה בהקשר עכשווי, של שינוי בשווקי העבודה והייצור, חידושים ופיתוחים טכנולוגיים וצמיחה מחודשת של ערים ואזורים מטרופוליניים, במטרה לדמיין ולתכנן מחדש את התפקיד של התעשייה בעיר. שד’ הנשיא 135, מרכז הכרמל, חיפה. רביעי-חמישי, 10:00–13:00; שישי-שבת, 11:00–14:00. לאתר המוזיאון, כאן.

מפעל טליתות, באר-שבע, 2013. צילום: המעבדה לעיצוב עירוני

מפעל טליתות, באר-שבע, 2013. צילום: המעבדה לעיצוב עירוני

מכוות הצל על הכתלים, מכוות הצל על הקרנית.
קרן אלכסון חוצה את החלל בין השנים כמו עזובה.
צל מלוכסן נופל על “נראה אור”, תלמוד תורה.
צל מדרוני מוטל על “נקודת אור”, חנות חשמל
סגורה. האור נהדף במתווה הוויתור המושלם.

הצילום רוצה, קודם כל, לעבור.
השירה רוצה לעצור.

גן שומם במוסררה: סטודנט מצלם
את עצמו: ראש מורכן וידיים שלובות
מול מצלמה וכיסא פלסטיק. הצל
קשוב, קרוב. פגי התאנה נחנטים.
הבית מאחוריו חסום. חסומים כל
המבנים הסמויים. לפניו ובכל צדדיו.
האור נהדף. השער סגור. סגור גם צלו.

(“על הצל, על הצילום”, ליאת קפלן, מתוך “צל הציפור”, הוצאת כרמל, 2002)

סיגלית לנדאו, "אורלה מוכרת הגפרורים הקטנה", למכירה ב"ויטרינה"

סיגלית לנדאו, “אורלה מוכרת הגפרורים הקטנה”, למכירה ב”ויטרינה”

ויטרינה במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית
“ויטרינה” היא חנות מוזיאלית המציעה למכירה אובייקטים של אמנים ישראלים מובילים בסדרות מוגבלות ובמחירים שבין 45–4,000 שקל. נוסף לכך יימכרו חפצים שימושיים שנוצרו על-ידי אמנים, כגון סדרת קרמיקה מצוירת של זויה צ’רקסקי, צלחת פורצלן ותחתיות לכוסות של ניר הוד ומחברות עם ציורים של גיא ינאי וזויה צ’רקסקי. בין האמנים המשתתפים: סיגלית לנדאו, אורי גרשט ונגה אנגלר, אורי קצנשטיין, צדוק בן-דוד ואחרים. “ויטרינה” תהיה פתוחה בשעות פעילות המוזיאון ובמהלך האירועים המיוחדים. רח’ הבנים 4, הרצליה, טל’ 09-9551011. שני, רביעי, שישי ושבת, 14:00–10:00, שלישי, חמישי, 20:00–16:00.

ניר הוד, "Genius Plate", למכירה ב"ויטרינה"

ניר הוד, “Genius Plate”, למכירה ב”ויטרינה”

 

אני ואתה
איזו בעתה!
מפלצת כזאת
עין לא ראתה.

(טוביה ריבנר, מתוך “חרוזי ילדים קלוקלים ואחרים”, צבעונים הוצאה לאור, 2004)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *