סמינר בינלאומי ראשון מסוגו בבית לאמנות ישראלית:
“פדרציה או בלקניזציה”
המכללה האקדמית תל אביב יפו
17-21.5.23 בשעות הצהריים והערב
הסמינר יתמקד בקונפליקט הלאומי והאתני בבלקן כמקרה בוחן. נישיר מבט אל עבודתם של אמנים עכשוויים מהבלקן ואל אופני ההתמודדות שלהם עם המציאות העקובה מדם בארצותיהם.
ארזן שקולולי, שניהל את הגלריה הלאומית של קוסובו ואת הגלריה הלאומית לאמנות באלבניה, הוא אורח הכבוד של הסמינר. שקולולי יציג את דרכי התמודדות של אמנים ושל מוסדות האמנות עם סכסוך, טראומה, מיליטריזם, הגירה, גלובליזציה, קפיטליזם לסוגיו, מציאויות טלוויזיוניות, הפרטה, בעלות, כיבוש, הפרדה וגבולות, וכן עם בורות וחוסר ידיעה.
הסמינר מיועד לקבוצה קטנה של אוצרים, חוקרים ואנשי מקצוע בעולם האמנות. הוא יכלול בחינה של דרכי ההתמודדות של אמנים ומוסדות אמנות עם מציאות מורכבת של סכסוך, טראומה וקונפליקט, וכן דיונים קבוצתיים ותרגיל אישי.
ההרצאות יתקיימו באנגלית ובעברית.
מנחה: האוצרת גלית אילת
אורח הכבוד: האמן והאוצר ארזן שקולולי (קוסובו)
מרצים אורחים נוספים: אבי לובין, חנא קובטי, גרנטינה קראיה (קוסובו).
מספר המקומות מוגבל
לסילבוס המלא ולהרשמה: https://bit.ly/3zSYdnZ
VIDEONALE#1
IMAGE OF HAPPINESS | אושר מדומה
המרכז האקדמי ויצו, חיפה, רח’ הגנים 21
אירוע הפתיחה: חמישי, 20.4.23 בשעה 19:00
נעילה: 16.6.23
אוצרים: בלו־סימיון פיינרו ואביטל בר־שי
ה־VIDEONALE היא ביאנלה בינלאומית בתחום הווידיאו, ביוזמת המנהלים והאוצרים בלו־סימיון פיינרו ואביטל בר־שי, המתוכננת להתקיים אחת לשנתיים בחללים ציבוריים במרחב העירוני. ה־VIDEONALE מבקשת לחבר את הקהל הרחב לאמנות הווידיאו במרחבים אלטרנטיביים ולקדם את החשיפה למדיום באמצעות יצירת במה לתצוגת אמנות בינלאומית עכשווית בעיר, שתעודד חילופים תרבותיים, חציית גבולות וכינון מרחב לדיון בנושאים חברתיים בוערים. ה־VIDEONALE, שתתקיים בעיר התחתית בחיפה, מביאה את האמנות לחיי היומיום של קהלים מגוונים, לבתי עסק ומסחר ולמוסדות חינוך, ומתווה מפה של שוטטות בעיר. היא מציעה פלטפורמה אלטרנטיבית ממוקדת־מקום באמצעות אמנות הפונה לקהילה, מגשרת בין אנשים, יוצאת מבין כותלי המוזיאון ולמעשה הופכת את העיר כולה למוזיאון.
ב־VIDEONALE: IMAGE IS HAPPINESS, אושר מדומה, מוצגות עבודותיהן של כ־20 אמניות מהארץ ומהעולם, העוסקות בווידיאו תוך דגש על פעולות ומיצגים. העבודות המוצגות בה עוסקות במורכבות עולמן של נשים בזיקה למרחבים תרבותיים ונפשיים שונים, בדגש על אמנות פמיניסטית, אשר כבר מראשיתה התגלמה כרב־תחומית, והאמניות היוצרות לרוב פנו לשימוש בגופן כמדיום, כשפה וכאמצעי לביטוי זהותן האישית, המגדרית והמינית. התערוכה פורשת מבחר עבודות וידיאו של אמניות שעבודותיהן עוסקת בגוף הנדחף למצבי קיצון, בניתוח פסיכו־סוציולוגי של מחוות נשיות ובהכנסת מיניות נשית וארוטיקה למצבים חברתיים שונים. גופן משמש אותן הן ככלי ביטוי אמנותי והן כחומר גלם, המהווה בסיס ליצירה ובה־בעת כלי להעלאת מודעות. העבודות מתמקדות בחוויה הנשית, באמנות שהיא לא רק אסתטית אלא גם ביקורתית, כזו המעוררת את הצופה להטיל ספק בנוף החברתי והפוליטי וכך להשפיע ולחולל שינוי מתוך שאיפה לשוויון.
ה־VIDEONALE הראשונה מוצגת במקביל למחאות נגד המהפכה המשפטית ועל רקע השתתפותן המשמעותית של נשים במחאות אלה, המפגינות מתוך תחושת דחיפות נגד פגיעה עתידית בזכויותיהן, ביכולתן לזכות במשפט צדק, בזכות על גופן ובשאר זכויות וחירויות.
האמניות המשתתפות:
מורג’אן אבו דיבה; חנאן אבו חוסין; נלי אגסי; לוהולה אמירה; אנה אנדרס; נזקט אקצ’י; אירינה בוטה; שרון בלבן; הילה בן ארי; קרולינה ברגולה; מימונה גוארזי; מירב הימן ואילת כרמי; זוזנה ג’נין; סיגלית לנדאו; היסר קירוגלו; גבריאלה ריאנה לופז; גלנדה ליאון; הילה לולו לין פרח כפר בירעם; לי ינור
מפת המקומות שבהם מוצגות עבודות הווידאו נמצאת באתר, לפרטים נוספים: https://mediterraneanbiennale.com/
“טיפול תקופתי” / שיר סניור וקרן קינברג
בית הנסן
פתיחה: שישי, 21.4.23 בשעה 12:00
נעילה: 2.6.23
עם בוא האביב, הגיע העת לטיפול התקופתי של רצפת האבן בבית הנסן. מכונות גמלוניות, שיוצרו על ידי המעצב שיר סניור והאדריכלית קרן קינברג, ממלאות את החלל. המכונות הופקדו על ניקיון אבני הגלריה, עוצבו במיוחד עבור משימה חשובה זו ומלטפות בהתמדה ובנחישות את האבנים. התנועות החזרתיות והקפדניות של חבורות המקלונאים המתכתיים מזכירות להקות חרקים או לחילופין כוריאוגרפיה רובוטית מתקדמת. הפעולה פשוטה: לגעת באבן, לטפל בה, לנקות אותה. הליטוף האינטימי מקלף שכבות של אבק וזמן, מעלה שרידים של חומרים אורגניים מיקרוסקופיים. עם כל שכבה שנגרעת, מנופים החוצה גם רבדי ההיסטוריה המורכבים של המקום.
מאז ומעולם ספגה האבן בדממה את הסיפורים שסיפרנו עליה, ובפרט האבן הירושלמית. מאבן השתייה ועד אבני הכותל, האבנים בירושלים היו תמיד גדולות מסך הישות החומרית שלהן, רוויות בתשוקות, סיפורים וטקסים. התערוכה החדשה בבית הנסן חוגגת את רצפת האבן, אותן אבנים שנשחקו במהלך 135 השנים האחרונות, הוחלקו על ידי שימוש רציף במבנה ואין־ספור רגלי מבקרים שדרכו עליהן. בהמשך לעבודתם “בזמן נוגע”, שהוצגה בשבוע העיצוב ירושלים 2022, סניור וקינברג ממשיכים ליצור כחלק ממחקר המתבונן ומגיב על (ודרך) האבנים של מחוז ירושלים.
באירוע הפתיחה תתקיים שיחה בין היוצרים ובין האדריכל וחוקר התרבות ייטב בוסירה. בין השאר, בוסירה חוקר את חשיבות האבנים בירושלים. השיחה תתמקד ברעילות האבן, ובשאלה מתי כבר לא ניתן לנקות יותר את ההיסטוריה החומרית.
קרדיטים תערוכה:
עיצוב גרפי: חן וינר ודר לאור
ייעוץ אמנותי: גיא גולדברג וקארין שבתאי
ערב רב מודפס
לאחר הצלחת הגיליונות הראשונים משנת 2021, גיליונות 3 ו־4 של כתב העת ״ערב רב״ ראו אור בסתיו–חורף 2022. כל גיליון כולל מאה עמודים של מאמרים מקיפים ויצירות אמנות, ומשלב בין חומרי ארכיון ומאמרים חדשים שנכתבו במיוחד עבור מהדורת הדפוס ומתפרסמים לראשונה.
בין הכותבות.ים: בארי שוובסקי, חנה פרוינד־שרתוק, עלמה יצחקי, נעה מורדוך־סימונסון, קרן גולדברג, גליה יהב, רות מרקוס ורותי חינסקי־אמיתי, יונתן אמיר, יהושע סימון, סלבה גרינברג ורונן אידלמן.
אמניות.ים: מיכל בר־אור, ורד נסים, אסף גרובר, אדגר דגה, חביב קפצון, אריאלה שביד, רועי ויקטוריה חפץ, מיכל היימן, רעיה ברוקנטל, וכן פרויקט מיוחד של מערכת ערב רב בעזרת תוכנת הבינה המלאכותית DALL-E.
הגיליונות נמכרים במחירי עלות, וכל הזמנה מחזקת את האפשרות להמשיך את הפעילות גם בעתיד.
להזמנת הגיליונות במשלוח בדואר או באיסוף אישי: https://www.erev-rav.com/print
קובי לוי בלשם שמיים
הוא מעצב העוסק במיתוג אורבני ומייסד של סטודיו הליגה. בעשרים השנים האחרונות עבד עם רשויות מקומיות ויצר עבורן שילוט הכוונה ומידע, וכרזות שכיסו אתרי בנייה. במקביל הוא עובד עם להקות מחול, פסטיבלים רב־תחומיים ומוזיאונים, ומעצב תערוכות וקטלוגים של אמני אוונגרד.
קוראים לו קובי לוי והוא האורח בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב